In eerdere blogs heb ik geschreven over het fenomeen stotteren en wat wij als logopedisten-stottertherapeuten doen in de logopedische behandeling. In deze blog ga ik in op broddelen en beantwoord de vragen ‘Wat is broddelen?’, ‘Hoe kan je het herkennen?’ en ‘Hoe ziet een logopedische behandeling van broddelen eruit?’.
Wat is broddelen?
Broddelen zorgt, evenals stotteren, voor onvloeiendheid in het spreken. Bij stotteren zijn er onvrijwillige onderbrekingen in de vloeiendheid van het spreken. Personen die stotteren hebben vaak een gevoel van controleverlies. Bij broddelen is er sprake van snel en onverstaanbaar spreken. De planning van de spraak- en taalactiviteiten in de hersenen is verstoord. Deze verstoring treedt op als degene te snel spreekt, een belangrijk kenmerk van broddelen. De persoon die broddelt, heeft dit -op het moment dat hij zijn woorden uitspreekt- vaak niet door. Broddelen en stotteren komen in de praktijk zeker ook in mengvorm voor. We spreken meestal pas van broddelen als een kind tien jaar of ouder is. Dit omdat bij jonge(re) kinderen de fouten in de formulering vaak echter nog moeilijk te onderscheiden zijn van de fouten die kinderen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS) maken. Dus doorgaans wordt bij de jonge(re) kinderen onder de tien jaar nog niet van broddelen gesproken.
"bij broddelen is er sprake van snel en onverstaanbaar spreken"
Hoe kan je broddelen herkennen?
Broddelen kan soms moeilijk te herkennen zijn, omdat het kan lijken op normale, onduidelijke spraak of stotteren. Hieronder staan enkele signalen die kunnen wijzen op broddelen:
- Veel normale onvloeiendheden (zoals zinnen halverwege veranderen, woorden tussenvoegen, woord- of zinsdeelherhalingen);
- Fouten in de woordstructuur (zoals lettergrepen verwisselen of woorden in elkaar schuiven, bijvoorbeeld ‘graasvohnies’ in plaats van ‘gratis en voor niets’);
- Onjuiste spreekpauzes (te veel, te weinig of op onlogische plaatsen);
- Onlogische zinsmelodie;
- Moeite met het nemen van de beurt in de communicatie;
- Onvoldoende rekening houden met de voorkennis of informatiebehoefte van de luisteraar;
- De omgeving vraagt vaak om herhaling van de boodschap.
Mensen die broddelen zijn zich hier niet altijd bewust van. De communicatie met een broddelende spreker verloopt vaak niet optimaal. Door de eerder genoemde kenmerken komt het verhaal op de luisteraar warrig over en wordt de spreker niet goed begrepen. De persoon die broddelt, weet vaak niet wat er precies misgaat. Bij een vraag om herhaling zal hij/zij het vaak op dezelfde manier opnieuw zeggen en weer niet worden begrepen. Dit kan zorgen voor frustratie bij zowel de luisteraar als de broddelende spreker. Familieleden of vrienden kunnen het opmerken en deze persoon aanmoedigen om hulp te zoeken bij een logopedist.
"frustratie bij zowel de luisteraar als de broddelende spreker"
Hoe ziet een logopedische behandeling van broddelen eruit?
Een logopedist-stottertherapeut kan helpen bij het analyseren van het probleem: ‘Waardoor is iemand onvoldoende te verstaan?’. De therapie zal vervolgens voor een belangrijk deel bestaan uit het trainen van de zelfwaarneming. De persoon die broddelt, wordt zich zo steeds bewuster van de kenmerken die zijn spraak moeilijk verstaanbaar maken, maar ook wat hij kan doen om duidelijker te spreken. Mensen met broddelenkunnen zich soms onzeker of geïsoleerd voelen vanwege hun spraakproblemen. Door de problemen van het onduidelijk spreken aan te pakken, kan de persoon meer zelfvertrouwen krijgen èn gemakkelijker en effectiever communiceren met anderen. Meer zelfvertrouwen ontwikkelen rondom het spreken is een belangrijke (succes)factor binnen de therapie.
Conclusie
Herken je bovenstaande informatie bij jezelf of bij iemand anders in je directe omgeving? Maak dat wat je herkent eens bespreekbaar met iemand in je omgevingen als je wilt: maak ook vrijblijvend een afspraak bij ons in de praktijk door ons te bellen of het contactformulier op onze website in te vullen. Wij helpen je graag een stap verder met je spreken!