Oudere kinderen
Bij kinderen kan de logopedische behandeling in overleg en in samenwerking met bijvoorbeeld een remedial teacher geboden worden. Dit zal vooral gebeuren bij zogenaamde risicokinderen: kinderen bij wie een late of vertraagde spraakontwikkeling wordt geconstateerd en bij wie broddelen in de familie voorkomt. Ook kinderen met lees- en spellingproblemen kunnen hierbij horen. Deze problemen kunnen gekoppeld worden aan het broddelen, maar in Stottercentrum Rotterdam worden door ons geen lees- en spellingsproblemen behandeld.
"de individuele therapie voor oudere kinderen, jongeren en volwassenen kan worden aangevuld met groepstherapie"
Jongeren en volwassenen
Bij jongeren en volwassenen richt de logopedische behandeling zich vooral op bewustwording van de eigen spraak, verlangzaming van de spreeksnelheid, training in formuleren van zinnen en verhalen, ritme- en intonatietraining, en het herkennen van woordstructuur en lettergreepuitstempeling. Ook richt de behandeling zich op de sociaal-emotionele problematiek (hoe om te gaan met de reacties van de omgeving). Het broddelen verdwijnt niet, de behandeling richt zich op het broddelen zodanig hanteerbaar maken dat de verstaanbaarheid en/of begrijpelijkheid verbetert.
Het resultaat van de behandeling hangt, naast de ernst van het broddelen, af van doorzettingsvermogen, concentratievermogen en motivatie van de jongere of volwassene. Ook buiten de therapiesituatie zal er geoefend moeten worden om deze manier van spreken op de gewenste momenten te kunnen toepassen. Dit noemen we de transfer(fase). De individuele therapie voor oudere kinderen, jongeren en volwassenen kan worden aangevuld met groepstherapie wanneer dit het individuele therapie-effect versterkt en er voldoende deelnemers beschikbaar zijn.