Privacybeleid
Laatste versie: 01-01-2023
Inleiding
Wij vinden het belangrijk dat de privacy van onze patiënten goed is geborgd. Dit privacybeleid beschrijft hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, waaronder medische gegevens.
Als u vragen heeft over het privacybeleid kunt hiermee terecht bij uw behandelaar. Ook kunt u een e-mail sturen naar info@stottercentrumrotterdam.nl of telefonisch contact opnemen met de praktijk, 010-2096196.
Artikel 1
Definities
In dit privacybeleid wordt aan onderstaande begrippen de navolgende betekenis gegeven:
Gegevens
de gegevens die betrekking hebben op een persoon
Praktijk
Stottercentrum Rotterdam, verwerkingsverantwoordelijke
Patiënt
een patiënt van de praktijk
Verwerking
een bewerking of geheel van bewerkingen met betrekking tot gegevens of geheel van gegevens al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens (artikel 4 lid 2 Algemene Verordening Gegevensbescherming)
Artikel 2
Toepasselijkheid
Dit privacybeleid is van toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens door de praktijk die betrekking hebben op patiëntenzorg.
Artikel 3
Doelen
De praktijk kan de gegevens verwerken voor de volgende doelen:
- Het verlenen van logopedische zorg;
- De behandelovereenkomst bij het starten van een behandeltraject;
- Versturen van brieven aan verwijzers/huisartsen/specialisten en/of contact met bijvoorbeeld leerkrachten;
- Het declareren van verleende logopedische zorg bij de patiënt of zorgverzekeraar. Deze declaraties verlopen via Vecozo;
- Ten behoeve van kwaliteitsdoeleinden en klantervaringsonderzoeken (Qualizorg);
- Toetsing door auditbureau en/of zorgverzekeraar;
- Studiedoeleinden en/of wetenschappelijk onderzoek;
NIVEL; - Klachtenfunctionaris Kwaliteitsregister Paramedici;
- Indien van toepassing bij het inschakelen van een incassobureau.
Artikel 4
De gegevensverwerking
- Om goede zorg te kunnen verlenen worden gegevens over de behandeling vastgelegd in een dossier. Uw behandelend logopedist heeft wettelijk een dossierplicht. De behandelingsovereenkomst vormt de grondslag voor het mogen verwerken van de gegevens. Alleen uw behandelend logopedist en anderen die rechtstreeks betrokken zijn bij uw zorgvraag hebben toegang tot de gegevens voor zover dat nodig is om goede zorg te kunnen verlenen. Daarnaast worden de gegevens gebruikt om de verleende zorg te kunnen declareren.
- Als zorgaanbieder is de praktijk wettelijk verplicht te zorgen voor systematische bewaking van de kwaliteit van de geboden zorg. De gegevens kunnen daarvoor worden gebruikt. Wij zullen daarbij niet meer gegevens verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet (direct) herleidbaar zijn tot individuele personen.
- Als wij uw gegevens gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek zal hiervoor voorafgaand om uw toestemming worden gevraagd, tenzij dat niet mogelijk blijkt en de wet toestaat dat de gegevens zonder toestemming van de patiënt worden gebruikt. Wij zullen in beide gevallen niet meer gegevens verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet (direct) herleidbaar zijn tot individuele personen.
- Zorgverzekeraars met wie de praktijk een overeenkomst heeft controleren of gedeclareerde zorg rechtmatig is verleend. Zij kunnen in het kader van materiële controle inzage verlangen in dossiers. De praktijk is gehouden om hieraan medewerking te verlenen.
- Uw gegevens worden niet met derden gedeeld, tenzij sprake is van een van de hiervoor genoemde situaties of als u ons hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
Gegevensverwerking door Webflow
Wij maken gebruik van de diensten van Webflow, Inc. (hierna "Webflow") voor het hosten van onze website. Webflow verwerkt persoonsgegevens namens ons, zoals bezoekersinformatie en IP-adressen, om hun diensten te leveren en ons te helpen bij het analyseren en optimaliseren van de website.
Overdracht van gegevens buiten Europa
Omdat Webflow een bedrijf is gevestigd in de Verenigde Staten, kunnen uw persoonsgegevens worden overgedragen naar landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER) wanneer u onze website bezoekt. Om te zorgen voor een adequate bescherming van uw persoonsgegevens, heeft Webflow passende waarborgen geïmplementeerd, zoals het gebruik van standaard contractuele clausules die zijn goedgekeurd door de Europese Commissie. Voor meer informatie over de gegevensverwerking door Webflow en de toegepaste waarborgen, kunt u Webflow's privacybeleid raadplegen op https://webflow.com/legal/privacy en hun gegevensverwerking addendum op https://webflow.com/legal/dpa.
Verwerkersovereenkomst
Wij hebben een verwerkersovereenkomst met Webflow gesloten om te voldoen aan de AVG en de Nederlandse wetgeving inzake gegevensbescherming. Deze overeenkomst legt de verantwoordelijkheden en verplichtingen van Webflow vast met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van bezoekers van onze website namens ons.
Artikel 5
Beschrijving van de gegevens
De navolgende gegevens kunnen worden verwerkt:
- Naam;
- Adres/contactgegevens;
- Geboortedatum;
- BSN;
- Medische gegevens;
- Naam huisarts/andere zorgverleners;
- Gegevens van de ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger.
Artikel 6
Rechten
- Als patiënt heeft u het recht te weten dat gegevens over u worden verwerkt. Wij informeren u daarover in algemene zin door middel van dit privacybeleid. Wij, in het bijzonder uw behandelend logopedist, informeert u ook in specifieke gevallen, bijvoorbeeld als een brief aan de huisarts wordt gestuurd over de voortgang of einde van de behandeling.
- U heeft als patiënt het recht op inzage in uw gegevens. Ook kunt u een kopie opvragen van het dossier waarin uw gegevens staan. Wij nemen een verzoek tot inzage of kopie zo snel als mogelijk in behandeling. Een kopie wordt bij voorkeur ‘in handen’ gegeven, waarbij wij vragen u te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Deze voorzorgsmaatregel is om te voorkomen dat uw gegevens bij onbevoegden terechtkomen. Ook biedt het persoonlijk overhandigen de mogelijkheid om eventuele vragen te beantwoorden.
- U heeft als patiënt het recht om rectificatie te verzoeken als sprake is van een onjuist- en/of onvolledigheid in uw persoonsgegevens. Wij zullen eventuele onjuist- en/of onvolledigheden zo snel als mogelijk aanpassen.
- Als u gegevens wilt laten vernietigen kunt u daartoe een verzoek indienen. Wij vragen u om dit verzoek schriftelijk te doen en indien het om medische gegevens gaat zo mogelijk de beweegredenen te vermelden. De behandelend logopedist beoordeelt binnen drie maanden na het verzoek of tot vernietiging wordt overgegaan. Als er een zwaarwegende reden is om het verzoek niet in te willigen, bijvoorbeeld als het informatie betreft die van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de patiënt, kan besloten worden om niet tot vernietiging over te gaan. Als uw verzoek wordt afgewezen, doen wij dat gemotiveerd.
- U kunt als patiënt een verklaring laten toevoegen aan uw dossier. Wij verzoeken u om deze verklaring aan uw behandelend logopedist te overhandigen zodat dit aan uw dossier kan worden toegevoegd.
- Bij het uitoefenen van rechten als beschreven in dit artikel geldt ten aanzien van minderjarigen en onder curatele gestelde personen het volgende:
- Betreft het een minderjarige tot 12 jaar dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger, doorgaans zijn dit de ouders, uitgeoefend;
- Betreft het een minderjarige in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar dan worden de minderjarige en diens wettelijke vertegenwoordiger uitgeoefend;
- Betreft het een minderjarige vanaf 16 jaar dan kan de minderjarige zelf de rechten uitoefenen;
- Betreft het een persoon die onder curatele is gesteld dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger uitgeoefend.
Artikel 7
Bewaartermijn
- Het dossier met behandelinformatie wordt gedurende vijftien jaar na afloop van de behandelingsovereenkomst bewaard, tenzij goed zorgverlenersschap met zich meebrengt dat de gegevens langer worden bewaard.
- Voor dossiers met behandelinformatie van minderjarige personen geldt dat de bewaartermijn van vijftien jaar begint te lopen vanaf de leeftijd van 18 jaar.
- In andere gevallen dan in dit artikel vermeld worden gegevens niet langer bewaard dan nodig is voor het doel.
- Uitzondering op het voorgaande in dit artikel is van toepassing als op uw uitdrukkelijk schriftelijk verzoek gegevens zijn vernietigd.
Artikel 8
Geheimhouding
Wij gaan vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om. Dit betekent dat wij gegevens niet aan derden verstrekken behoudens de hierna genoemde uitzonderingen. Ook leggen wij een geheimhoudingsverplichting op aan onze medewerkers en externe partijen die de praktijk inschakelt ten behoeve van onze activiteiten, zoals bijvoorbeeld leveranciers van software.
Uitzondering op de geheimhoudingsverplichting is uitsluitend mogelijk als:
- u hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven;
- het verstrekken van de gegevens noodzakelijk is voor een goede zorgverlening en de ontvanger, bijvoorbeeld de huisarts, eveneens betrokken is bij de zorgvraag;
- er zwaarwegende redenen zijn om het medisch beroepsgeheim te doorbreken, bijvoorbeeld als sprake is van een noodtoestand in de zin van een conflict van plichten of bij signalen die wijzen op kindermishandeling en/of huiselijk geweld; of
- wij daartoe gehouden zijn op grond van een wettelijke verplichting of in een kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraak.
Artikel 9
Informatiebeveiliging
Wij nemen alle passende technische en organisatorische maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om de beveiliging van uw gegevens te waarborgen. Dit betreft onder meer:
(a) het gebruik van beveiligde en versleutelde verbindingen;
(b) wij voldoen aan de NEN 7510, NEN 7512 en NEN 7513;
Artikel 10
Functionaris gegevensbescherming
- De praktijk heeft geen functionaris gegevensbescherming aangesteld.
Artikel 11
Wijzigingen
De praktijk kan het privacybeleid eenzijdig aanpassen, bijvoorbeeld als de wetgeving wijzigt. Wij zullen u in dat geval via onze website (www.stottercentrumrotterdam.nl) informeren.
Artikel 12
Klachten
Hoewel wij al het nodige doen om uw privacy te borgen kan het zijn dat u niet tevreden bent over de wijze waarop uw gegevens worden verwerkt. Mocht u dat niet zijn, dan is het belangrijk dat te bespreken met uw behandelaar. Als dat geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen. Uw logopedist-stottertherapeut is aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling via het Klachtenloket Paramedici. Het staat u te allen tijde vrij om uw klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens in te dienen.
Cookies
Toestemming en instellingen
Op onze website maken wij gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te verbeteren. Dit zijn kleine tekstbestanden die op jouw computer of mobiele apparaat worden opgeslagen wanneer je onze website bezoekt. Wij vragen je toestemming voor het gebruik van cookies via een cookie-banner of -melding die verschijnt wanneer je de website voor het eerst bezoekt. Je kunt jouw toestemming geven of intrekken voor de verschillende soorten cookies door op de juiste knoppen in de banner te klikken.
Soorten cookies
Wij maken gebruik van verschillende soorten cookies op onze website, waaronder:
a) Noodzakelijke cookies: Deze cookies zijn essentieel voor het goed functioneren van de website. Ze zorgen ervoor dat basisfuncties zoals navigatie en beveiliging goed werken.
b) Functionele cookies: Deze cookies helpen bij het verbeteren van de gebruikservaring op de website door bepaalde instellingen te onthouden, zoals je taalvoorkeur of ingevulde gegevens in formulieren.
c) Analytische cookies: Met deze cookies kunnen wij het gebruik van de website analyseren en statistieken bijhouden. Hierdoor kunnen wij inzicht krijgen in welke onderdelen van de website populair zijn en waar verbeteringen nodig zijn. Voorbeelden van analytische cookies die op onze website worden gebruikt, zijn:
_ga (Google Analytics): Verzamelen van anonieme informatie over bezoekersgedrag en -activiteit op de website, met als doel het verbeteren van de gebruikerservaring en het bieden van relevante content. Bewaartermijn: 1 jaar, 1 maand, 4 dagen.
ga* (Google Analytics): Opslaan en tellen van paginaweergaven. Bewaartermijn: 1 jaar, 1 maand, 4 dagen.
d) Marketingcookies: Deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties en promoties te tonen op basis van jouw surfgedrag en interesses.
Derde partijen
Sommige cookies worden geplaatst door derde partijen, zoals Google Analytics voor het bijhouden van bezoekersstatistieken. Hoewel wij invloed hebben op het al dan niet plaatsen van deze cookies op basis van jouw toestemming, hebben wij geen controle over het privacybeleid van deze derde partijen. Raadpleeg het privacybeleid van de betreffende derde partij voor meer informatie.